Olsen Banden fejrer 40-års jubilæum med ny musical

The One and Only Company præsenterer i samarbejde med Nordisk Film verdenspremieren på musicalen:

Olsen Banden og Den Russiske Juvel

Instruktion:

Peter Langdal

 

Musik og sange:

Jesper Winge Leisner og Bent Fabricius-Bjerre

 

Årets stjernebesætning:

Kirsten Lehfeldt • Søren Østergaard • Amin Jensen

Lene Maria Christensen som Yvonne

Lars Bom Maria Lucia Heiberg Rosenberg Gordon Kennedy

Laus Høybye Tom Jensen Ulf Pilgaard Bodil Udsen Morten Eisner m.fl.

 

Premiere: Fredag den 8. februar 2008 kl. 19.30 i Koncertsalen i Tivoli

Olsen Banden fejrer 40-års jubilæum med ny musical

Efter kæmpesuccesen med den Reumert-belønnede musicaludgave af Den eneste Ene kan teaterselskabet The One and Only Company – i samarbejde med Nordisk Film - præsentere planerne for én af næste års helt store teaterbegivenheder: Den nye danske musical OLSEN BANDEN & DEN RUSSISKE JUVEL. Forestillingen har premiere fredag d. 8. februar kl. 19.30 i Koncertsalen i Tivoli og spiller frem til d. 5. april 2008.

Efter Den eneste ene besluttede de to ”bagmænd”, producenten Jesper Winge Leisner og instruktøren Peter Langdal, at de ville stille sig over for endnu en udfordring baseret på en folkelig ”klassiker” – og hvad er mere folkeligt end Olsen Banden? I anledning af den legendariske bandes 40-års jubilæum i 2008, bliver Olsen Banden nu til en musical. Her kan publikum glæde sig til at opleve banden som de ikke er oplevet tidligere – nemlig for fuld musik i et helt nyt og festligt kapitel i den legendariske bandes historie.

Et fyrtårn i dansk folkelig kultur

Olsenbanden er noget af det mest sete og elskede i dansk kultur.  Erik Balling og Henning Bahs skabte et univers af så høj kvalitet, at Olsen Banden fandt sin helt naturlige plads i den danske Kulturkanon. Derfor har det også været magtpåliggende for alle involverede at skabe en forestilling, der både respekterer arven fra den klassiske Olsen Banden, men som samtidig tilføjer noget nyt og forfriskende til oplevelsen – på samme måde som Olsen Banden gjorde det, da de tonede frem på lærredet for præcis 40 år siden.

Danmarks ”Hitmen” skaber musikken

Med Peter Langdal ved roret som instruktør er det lykkedes at samle et rent stjernehold på og bag scenen. Bag musikken står to af de største danske ”Hit Men” i dag, nemlig

Bent Fabricius-Bjerre og Jesper Winge Leisner, som dog aldrig før har arbejdet sammen. Rækken af hits fra disse to erfarne herrer synes nærmest endeløs og tæller bl.a. Alley Cat, Rocazino, Matador, Den eneste ene, Jukebox, Elsker dig for evigt, Harry og kammertjeneren og naturligvis… Olsen Banden. Disse to herrer har tilsammen skrevet hundredvis af sange til solister, orkestre, film og teater.

Stjernehold på scenen

Til at spille de tre legendariske roller som Egon, Benny og Kjeld kan The One and Only Company præsentere et enestående samarbejde mellem tre af landets største entertainere og skuespillere i rollerne som Olsen Bandens medlemmer. Som Egon Olsen kan publikum glæde sig til lidt af en overraskelse; nemlig Kirsten ”Det’ en Ommer” Lehfeldt, Søren Østergaard som Benny og endelig Amin Jensen som Kjeld.

Også et varmt velkommen skal lyde til Yvonne i skikkelse af Lene Maria Christensen (Fidibus, Offscreen), Børge (spillet af Laus Høybye), Dynamit Harry (Gordon Kennedy), Hallandsen (Lars Bom) og kriminalassistent Jensen (Morten Eisner). I rollen som ”den russiske juvel” Anastasia Svalinko - en vaskeægte babushka-skønhed - kan publikum glæde sig til at opleve Maria Lucia Heiberg Rosenberg (Beauty and the Beast, West Side Story og Lyset over Skagen), og som henholdsvis Boris Ivanovitz og Mormor Babuska er det lykkedes at score to af de mest folkekære skuespillere i Danmark i dag: Ulf Pilgaard og Bodil Udsen. De to skuespillere medvirker i forestillingen via en række filmoptagelser, der er integreret i handlingen og som vises på en storskærm i salen. I de øvrige roller medvirker Jens Jacob Tychsen, Tom Jensen, Allan Klie og Gitte Naur. 

Som kapelmester og arrangør ses Joakim Pedersen, som også svingede taktstokken under Den eneste ene, mens Karin Trille Høy skaber scenografien, og Signe Fabricius og Toniah Pedersen er koreografer på forestillingen.

Filmbranchens darling bag manuskriptet

Til at skrive et nyt underholdende kapitel i Olsen Banden-historien har The One and Only Company sikret sig manuskriptforfatter Anders Thomas Jensen. Anders Thomas Jensen står bag hovedparten af dansk films største succeser i de seneste år – heriblandt Blinkende lygter (2000), Elsker dig for evigt (2002), Rembrandt (2003), Brødre (2004) og senest Hvid nat (2007).  

Olsen Banden har en ny plan – handlingen i musicalen

I OLSEN BANDEN & DEN RUSSISKE JUVEL kan publikum se frem til et helt nyt kapitel af Olsen Bandens historie.  I korte træk går handlingen nogenlunde sådan her: Egon Olsen er blevet løsladt og han har en plan. Under sit seneste ophold i fængslet har han nemlig opsnappet at en nærmest uvurderlig diamant – ”Den Russiske Juvel” – er på vej til Danmark i forbindelse med den russiske præsident Putins venskabsbesøg hos statsminister Anders Fog Rasmussen. Diamanten er en del af et overdådigt smykkesæt som Zar Peter d. Store gav til sin brud Katharina d. I i 1712. Det smykkesæt skal Olsen Banden stjæle. Alt er timet og tilrettelagt, men da døren til pengeskabet endelig åbnes, får banden sig en overraskelse. Der er nemlig andre, der er ude efter ”Den Russiske Juvel”, og de er ikke til at spøge med. Men det er Yvonne heller ikke, og hun har faktisk allerede disponeret over de millioner som smykkesættet skulle indbringe. Så nu skal Egon virkelig strenge sig an.

Totaloplevelse i russisk univers

Ligesom foyer-området i Forum blev omdannet til et gigantisk spisekøkken under

Den eneste ene, så vil en række af Tivolis restauranter og caféer blive omdannet til herlige russiske spisesteder, hvor man kan spise hver aften inden forestillingen. Kom indenfor i Restaurant Sovejski, Restaurant Den Røde Plads, Café Kreml og Restaurant Pravda og få god sibirisk husmandskost af ægte russisk kvalitet som kun Tivolis Overkok ”Ivan den Store” kan tilberede den. 

Buffeten er identisk i alle restauranter og består bl.a. af Borsch (rødbedesuppe), stegt flæsk, kødfulde pølser, piroger samt salat med æbler, mens man kan skylle ned med ægte russisk champagne, russisk øl og russisk vodka. Det hele serveres af tjenere i russiske dragter. 

Man kan også reservere den eksklusive VIP-lounge DEN RUSSISKE AMBASSADE, som kan huse alt fra 30 til 60 personer. De heldige får deres egen eksklusive fest i Penthouse Loungen på toppen af Koncertsalen med udsigt over København. Her trakterer tjenerne med ægte kaviar med blinis og klassisk tilbehør, terrin af moskusokse, sibiriske piroger, Romovaya baba dessert og klassisk ostekage á la Petersborg.

Læs mere om forestillingen på www.olsenbandenmusical.dk

For yderligere information, kontakt Have PR & Kommunikation på tlf. 33 25 21 07.

Se bagerst:

  • Fakta om OLSEN BANDEN & DEN RUSSISKE JUVEL
  • Fakta om spisning
  • Det kreative hold
  • Rollelisten
  • Trivia om Olsen Banden
  • CV’er på det kreative hold
  • CV’er på de medvirkende
  • Citater fra det kreative hold

 

Med venlig hilsen

 

Have PR & Kommunikation

Tlf. 33 25 21 07

 

Pressekoordinatorer:

Michael Feder - Mobil: 22 43 49 42, e-mail: michael@have.dk

Astrid Thoudal Clausen – Mobil: 24 86 01 73, e-mail: astrid@have.dk

 

Fakta om OLSEN BANDEN & DEN RUSSISKE JUVEL

  • Premiere: 8. februar 2008
  • Spilleperiode: 8. februar – 5. april 2008.
  • Spilletidspunkter: Tirsdag til fredag kl. 19.30, lørdag kl. 16.00 og kl. 19.30
  • Billetpriser: 484 kr, 440 kr, 375 kr., 310 kr. og 225 kr. (tillæg på 49 kr. fredag/lørdag)
  • Billetsalg: Tivoli Billetcenter, Vesterbrogade 3, 1630 København V, tlf. 3315 1012 og BILLETnet på tlf.: 7015 65 65 eller på www.billetnet.dk

 

Fakta om spisning i Tivoli:

 

Spisesteder:

  • Restaurant Sovjetski
  • Restaurant Den Røde Plads
  • Café Kreml
  • Restaurant Pravda

Buffeten består af god sibirisk husmandskost (Fri buffet for 149 kr.):

  • Russisk Borsch (En klassisk russisk rødbedesuppe, som er et måltid i sig selv).
  • Stegt flæsk, kødfulde pølser og lækre kyllingelår
  • Piroger med syrnet fløde (bagte dejhorn med lækkert fyld)
  • Groft og lækkert brød
  • Salat med æbler
  • Drikkevarer: Alle steder kan du købe almindelige drikkevarer i baren - desuden kan der købes russisk champagne, øl og naturligvis russisk vodka.
  • En billet med en dertilhørende russisk buffet, kan købes som en ”show + menu” billet.

 

Eksklusiv VIP Lounge: Den Russiske Ambassade:

  • Grupper på 30 til 60 personer kan holde sin egen eksklusive fest i Den Russiske Ambassade. Det foregår i Penthouse Loungen på toppen af Koncertsalen med udsigt over byen. En oplevelse for de få i eksklusive omgivelser og med et overdådigt måltid.
  • Kun adgang med det specielle ”Russisk Diplomat Pas”, som udstedes ved bestilling.
  • Ambassaden står naturligvis til gæsternes disposition både før forestillingen, i pausen og hvis man ønsker at slutte af efter forestillingen.
  • Den samlede pris er 1.100 kr. pr. kuvert (eksklusiv billet). Den Russiske Ambassade kan kun bestilles gennem gruppe/firmasalg og ved køb af billetter i kategori O.

 

Det serverer de russiske tjenere:

  • Ægte kaviar med blinis & klassisk tilbehør
  • Terrine af moskusokse i egen jus med frisk salat af æble/pære/æg
  • Sibiriske Piroger med rødbede og langsom stegt unghane
  • Sød Romovaya baba dessert med rom & frugt,
  • Klassisk ostekage a la Petersborg

 

Drikkevarer ad libitum:

  • Velkomstdrink: Russisk champagne (tjenerne åbner naturligvis champagnen med sabel, som det skal gøres efter gammel skik).
  • Til middagen serverer vi champagne, russiske øl, rød- og hvidvine og russisk vodka.

Det kreative hold:

  • Producent: “The One and Only Company” v/ Jesper Winge Leisner 
  • Instruktør: Peter Langdal
  • Musik: Bent Fabricius-Bjerre og Jesper Winge Leisner 
  • Manuskript: Anders Thomas Jensen
  • Scenografi: Karin Trille Høy
  • Koreografi: Signe Fabricius og Toniah Pedersen
  • Kapelmester og arrangør: Joakim Pedersen

 

Rollelisten:

  • Egon: Kirsten Lehfeldt
  • Benny: Søren Østergaard
  • Kjeld: Amin Jensen
  • Yvonne: Lene Maria Christensen
  • Børge: Laus Høybye
  • Hallandsen: Lars Bom
  • Anastasia Svalinko: Maria Lucia
  • Dynamit Harry: Gordon Kennedy
  • Kriminalassistent Jensen: Morten Eisner
  • Store Ivan: Tom Jensen
  • Lille Ivan: Allan Klie
  • Politiassistent Holm: Jens Jacob Tychsen
  • Frk. Schmidt: Gitte Naur
  • Mormor Babuska: Bodil Udsen
  • Boris Ivanovitz: Ulf Pilgaard

            ... og mange flere støttende roller, dansere, sangere og musikere.

 

Trivia om Olsen Banden:

  • Der er i alt lavet 14 film om Olsen Banden:

 

- (1) Olsen Banden (11. okt. 1968)
- (2) Olsen Banden på spanden (3. okt. 1969)
- (3) Olsen Banden i Jylland (8. okt. 1971)
- (4) Olsen Bandens store kup (6. okt. 1972)
- (5) Olsen Banden går amok (5. okt. 1973)
- (6) Olsen Bandens sidste bedrifter (4. okt. 1974)
- (7) Olsen Banden på sporet (26. sep. 1975)
- (8) Olsen Banden ser rødt (1. okt. 1976)
- (9) Olsen Banden deruda' (30. sep. 1977)
- (10) Olsen Banden går i krig (6. okt. 1978)
- (11) Olsen Banden overgiver sig aldrig (26. dec. 1979)
- (12) Olsen Bandens flugt over plankeværket (16. okt. 1981)
- (13) Olsen Banden over alle bjerge (26. dec. 1981)
- (14) Olsen Bandens sidste stik (18. dec. 1998)

  • Olsen Banden filmene er nogle af de mest sete i biografen i Danmark. Således viste en opgørelse fra Danmarks Statistik 2005, at på listen over de mest sete danske film ligger tre Olsen Banden-film nr. 1, 2 og 3:
  1. Olsen Banden ser rødt (1976): 1.201.145 solgte billetter
  2. Olsen Banden deruda' (1977): 1.044.787 solgte billetter
  3. Olsen Banden går i krig (1978): 1.005.753 solgte billetter
  • Siden 1992 har Olsen Banden-filmene opnået høje seertal, når de er blevet vist i tv. Olsen bandens sidste bedrifter (6) blev vist i 1995 på TV 2 og er den sjette mest sete udsendelse vist på dansk tv - kun overgået af to kampe under EM i fodbold 1992, Melodi Grand Prix 2001 og to afsnit af Krøniken i 2004.
  • Skuespillere:

Egon Olsen: Ove Sprogøe

Benny Frandsen: Morten Grunwald

Kjeld Jensen: Poul Bundgaard

Yvonne Jensen: Kirsten Walther

Børge Jensen: Jes Holtsø

Dynamit-Harry: Preben Kaas.

Kriminalassistent Jensen: Axel Strøbye

Politiinspektør Holm: Ole Ernst

 

I de første film blev kriminalassistent Mortensen spillet af Peter Steen, og hans overordnede af Poul Reichardt. Hansen blev spillet af Paul Hagen. Senere blev Mortensen spillet af Jesper Langberg. Peter Steen har også spillet Hallandsen, og ligeledes Holger Juul Hansen.

  • Olsen Banden i udlandet

De originale film har været populære i det tidligere DDR og Østeuropa på grund af latterliggørelsen af autoriteterne.

 

I Norge indspillede man efter Ballings og Bahs' manuskripter sine egne versioner af alle filmene. Den første af disse, der også i Norge hed Olsen Banden, kom i 1969 og var som næsten alle de følgende, instrueret af Knut Bohwim. Arve Opsahl, Sverre Hoim og Carsten Byhring fremstillede banden - i en set med danske øjne mere afdæmpet stil. Fra 1981 var banden forbillede for en svensk filmserie om Jönssonligaen.

 

CV’er på det kreative hold:

 

Peter Langdal – instruktør

Født 1957. Sceneinstruktør og teaterchef. Uddannet fra Statens Teaterskole i 1982. Leder af Betty Nansen Teatret fra 1992 og grundlægger af Edison, sammen med Henrik Hartmann. Peter Langdal har iscenesat utallige forestillinger i ind- og udland, bl.a. Marathondansen (1985) på Gladsaxe Teater, Hamlet (1992), Hair (1997), Når vi døde vågner (2002), Hedda (2006) og Blanche og Marie (2006) på Betty Nansen Teatret. Richard d. 3 (1994) og 11komma7 (2002) på Edison, Den eneste ene (2005) i Forum, Hotel Strindberg (2005) på Det Kongelige Teater, Flagermusen (2005), Tosca (2006) og  musicalen Matador i Operaen samt Nøddeknækkeren for Den Kongelige Ballet. Han har modtaget adskillige priser og udmærkelser, bl.a. Årets Reumert som Årets instruktør i 2000, 2002 og 2005 samt Teaterpokalen i 2004.

 

Bent Fabricius-Bjerre – komponist

Født 1924. Komponist og pianist. Uddannet pianist ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 1946. Oprettede i 1950 grammofonselskabet Metronome, som han solgte i 1996. Fik sit internationale gennembrud i 1960 med Alley Cat, der vandt en amerikansk Grammy. Bent Fabricius-Bjerre har bl.a. komponeret filmmusik til de tre film om Poeten og Lillemor, Forelsket i København (1960), Olsen Banden-filmene, Jeg er sgu min egen (1967) og Blinkende lygter (2000). Til tv har han bl.a. skabt tema-musikken til Matador, Station 13 og Jeopardy, og han har ydermere komponeret musicals som Prinsen og korpigen, Harry og kammertjeneren og Den lille havfrue.  I sommers skabte han musik til musicalen Matador og stod ligeledes bag musicalversionen af filmklassikeren Forelsket i København i Københavns Havn. Bent Fabricius-Bjerre har en række cd-udgivelser bag sig og modtog i 2005 desuden en Æres-Robert.

 

Signe Fabricius – koreograf

Født 1971. Uddannet koreograf fra Stepz i 1992. Har siden været aktiv danser og koreograf. Signe Fabricius har bl.a. lavet koreografi til Cabaret på Aarhus Teater (2005), Gasolin på Østre Gasværk Teater (2006), Otto er et næsehorn af Det Danske Teater (2007), Tisvildeleje Revyen samt Det Store Juleshow på tv i 2003. Som danser har hun blandt andet medvirket i filmene Olsen bandens sidste stik (1998), Mirakel (2000), Dancer In The Dark (2000), Halalabad Blues (2002) og Askepop (2003). Fra 1994 til 1999 var Signe Fabricius danser og sanger i bandet Kid Creole and the Coconuts, og i 2000 modtog hun Dansk Skuespillerforbunds Koreograf Legat.

 

Toniah Pedersen - koreograf

Født 1970. Autodidakt koreograf og danser. Toniah Pedersen har arbejdet som koreograf og danser på talrige shows, forestillinger, reklamer og musikvideoer. Hun bor og arbejder normalt i London og har arbejdet sammen med kunstnere som Lenny Krawitz, Backstreet Boys, Mary J. Blige, Sugar Babes, Miss Dynamite, Emma Bunton og D’Angelo. Herhjemme har hun bl.a. arbejdet på musical-succeserne Simon (2004) og Gasolin (2006) på Østre Gasværk Teater og har desuden været dommer i Popstars på TV2 og senest Kan du danse? på Kanal 5.

 

Joakim Pedersen – kapelmester

Født 1968. Uddannet på Rytmisk Musikkonservatorium, hvor han fortsatte som underviser efter sin diplomeksamen i 1997. Han har endvidere studeret komposition på American School of Modern Music i Paris. Herhjemme er han bl.a. kendt fra DR’s megasucces Stjerne for en aften, og han har desuden været kapelmester på bl.a. MGP 2005 samt ved Bodil Pris-uddelingerne siden 2004. Joakim Pedersen har også været kapelmester på musicals som Den eneste ene i Forum (2005) og West Side Story (2006) på Østre Gasværk Teater samt Matador i Operaen. Herudover har han spillet sammen med bl.a. Kasper Winding, Ginman/Jørgensen, The Orchestra, Tom Kirkpatrick, Ridin` Thumb og Salsa Libre.

 

Anders Thomas Jensen – manuskriptforfatter

Født 1972. Anders Thomas Jensen er manuskriptforfatter og filminstruktør og har skrevet manuskript til hovedparten af dansk films største succeser i de seneste år – heriblandt Blinkende lygter (2000), Elsker dig for evigt (2002), Rembrandt (2003), Brødre (2004) og senest Hvid nat (2007).  Han har desuden instrueret en række film, bl.a. Blinkende lygter (2000), De grønne slagtere (2003) og Adams æbler (2005). I 1999 vandt Anders Thomas Jensen en Oscar for kortfilmen Valgaften. Herhjemme har han bl.a. modtaget Nordisk Film Prisen i 2005 samt en Bodil (Bedste danske film) for Adams æbler (2006).

 

Jesper Winge Leisner – producent og komponist

Født 1951. Jesper Winge Leisner slog igennem i 1980’erne med popbandet Rocazino. I slutningen af 1990’erne gik han for alvor ind i filmmusik og har siden skrevet og produceret sange til bl.a. Den Eneste Ene (1999), Anja og Viktor (2001), Okay (2002), Elsker dig for evigt (2002) og Susanne Biers Brødre (2004). Han er herhjemme blevet belønnet med både Grammyer og Robert-priser for sin musik og har modtaget mere end 20 guld- og platinplader. Derudover har hans kompositioner løbende toppet hitlisterne i både ind- og udland. Musicalen Den eneste Ene var hans første produktion som direktør for det private produktionsselskab ”The One and Only Company”. Sideløbende med OLSEN BANDEN & DEN RUSSISKE JUVEL er han i gang med forberedelserne til 80’er-musicalen Elsk mig i nat, som han selv producerer for Gasværket i den næste sæson.

 

CV’er på de medvirkende:

 

Kirsten Lehfeldt – Egon Olsen

Født 1952. Uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 1976. Tilknyttet Aalborg Teater frem til 1981. Har siden været freelance skuespiller på især de københavnske scener. Af forestillinger de senere år kan nævnes Maskarade (Folketeatret, 2001), Hamlet (Aalborg Teater, 2001), Guitaristerne (Mungo Park, 2005 og Bellevue Teatret, 2006) og senest Snittet (Husets Teater, 2007) og Glade Dage (Grønnegaards Teatret, 2007). Kirsten Lehfeldt har desuden medvirket i en lang række revyer og har sammen med Søs Egelind skabt de evigt populære Søs og Kirsten-shows og satireshowet Kongeriget på tv. Herudover har hun bl.a. medvirket i julekalenderen Nissebanden (DR, 1984), tv-serien Landsbyen (DR, 1991) samt filmene Flamberede hjerter (1986), Barndommens gade (1986), Solkongen (2005) og senest Hella Joofs Fidibus (2006).

 

Søren Østergaard – Benny

Født 1957. Uddannet på Statens Teaterskole i 1980. Han har bl.a. medvirket i filmene Guldregn (1988), Det skaldede spøgelse (1992), Kærlighedens smerte (1992) og At kende sandheden (2002), tv-serierne Landsbyen (1991-1996), Gøngehøvdingen (1991-1992) og Hatten Rundt samt julekalenderen Andersens julehemmelighed (1993, 1998, 1999). Sammen med skuepiller Flemming Jensen direktør for Teltforeningen Østergaard & Jensens Store Hundeshow samt direktør for Zirkus Nemo siden 1999. Dertil kan nævnes, at han står bag Søren Østergaards Tivoli Varieté, og af øvrige revyer med Søren Østergaards aftryk kan bl.a. nævnes Tivoli Revyen (1986, 1989 og 1990), Cirkus-Revyen (1993, 1997 og 1998) og Hjørring Revyen (1987-91). Af forestillinger kan bl.a. nævnes Erasmus Montanus, Spisestuen, Misantropen, En Skærsommernatsdrøm, Stormen, Den blinde maler og Hamlet. Søren Østergaard har vundet en lang række priser og legater, bl.a. Årets Revykunstner (1987), Jeppe Prisen (1984) for Bedste Mandlige Birolle, Bodil- og Robert Prisen for Bedste Mandlige Hovedrolle i Kærlighedens smerte (1993) og Poul Reumerts Hæderslegat m.fl.

Amin Jensen – Kjeld

Født 1970. Debuterede som stand-up-komiker i 1993 på Café Din's i København. Han gjorde hurtigt komikken til sin levevej og har siden bl.a. lagt stemmer til tegnefilm og været tv-vært i quiz-programmerne Hvem er Hvem (TV 2, 1997), Hit med Sangen (DR1, 2000-2004) og Endelig Fredag (2004). I 1998 turnerede han med sit første one-man-show 150 Kilo Over Bæltestedet. Siden har han turneret med sine shows Stort, Hit Med Amin og Blæs På DK. Amin Jensen har desuden udgivet albummet It Feels Right - komponeret, forfattet og fremført af ham selv. Han var i 2001 med i filmen Ørkenens Juvel, og i 2003 medvirkede han i årets sommerrevy i Nykøbing Falster og fik dermed sin debut som revyskuespiller.

 

Lene Maria Christensen – Yvonne

Født 1972. Uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole i 1999. Hun debuterede samme år i Skærmydsler på Det danske Teater. Hun har efterfølgende haft mange roller indenfor både film, tv og teater, bl.a. i tv-serierne Forsvar (TV 2, 2003), Hotellet (TV 2, 2000), og Langt fra Las Vegas (TV 2 Zulu) samt filmene Se til venstre, der er en svensker (2003), Brødre (2004), Nynne (2005), Offscreen (2006) og Hella Joofs Fidibus (2006). Lene Maria Christensen blev i 2006 nomineret til en Robert for Bedste Kvindelige Hovedrolle for Store planer, og i 2007 til både en Robert og en Bodil for Bedste Kvindelige Hovedrolle i Fidibus.

 

Maria Lucia Heiberg Rosenberg – Anastasia Svalinko

Født 1984. Fik sit gennembrud da hun i 2003 vandt Popstars og året efter blev nr. 1 på hitlisten med soloalbummet That’s just me. Albummet blev nomineret ved Nordic Music Awards for Bedste danske nye navn og Bedste danske hit. I 2005 debuterede Maria Lucia – med det fulde navn Maria Lucia Heiberg Rosenberg som professionel skuespiller med hovedrollen som Belle i Det Ny Teaters Beauty and the Beast og i 2006 blev hun tildelt en Talentpris ved Årets Reumert for rollen som Maria i West Side Story på Østre Gasværk Teater. I efteråret havde hun stor succes som Marie Krøyer i Skagensmaler-musicalen Lyset over Skagen.

 

 

 

Gordon Kennedy – Dynamit Harry

Født 1968 i Skotland. Uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 1992. Han fik sit store gennembrud sammen med Timm Vladimir i ungdomsprogrammet Transit på DR i 1995-1997. Siden har han arbejdet på forskellige teatre rundt omkring i landet, bl.a. i Grease på Nørrebros Teater og Odense Teater, Jean De France på Aalborg Teater, Jeff Koons og Laser og Pjalter på Betty Nansen Teatret og Er det STØRRELSEN det kommer an på? på Taastrup Teater. Gordon Kennedy har både instrueret og været konceptudvikler. Han har bl.a. medvirket i Riget I (1994), Pusher (1996), Bryggeren (1996-1997) og Rembrandt (2003). Desuden optræder Gordon Kennedy som stand-up-komiker rundt omkring i landet.

 

Lars Bom – Kriminalassistent Hallandsen

Født 1961. Uddannet fra Statens Teaterskole i 1985. Han har haft en lang række roller på forskellige teatre, bl.a. hovedrollen i Macbeth (1998) og musicalen Rent (2000) begge på Gladsaxe Teater, Ivanhoe (2003) og Thor (2006) i Ulvedalene, musicalversionen af Den eneste ene i Forum og Forum Horsens (2005), Dan Turèll i Onkel Danny i Teatertapperiet, Kærlighedshistorier på Aveny-T og musicalen Matador i Operaen. Sideløbende med teatret har Lars Bom medvirket i forskellige film og tv-serier, bl.a. Pusher (1996), Klatretøsen (2002) og Af Banen! (2005) og Ole Bornedals Vikaren (2007) samt i Bryggeren (DR, 1996), Strisser på Samsø (TV 2, 1997), Edderkoppen (DR, 2000) og Rejseholdet (DR, 2000-2003).

 

Laus Høybye – Børge

Født 1978. Uddannet på Skuespillerskolen ved Odense Teater i 2005. Han spillede samme år med i den Reumert-nominerede forestilling Den Store Bastian på Svalegangen i Århus, Heaven af Odense Internationale Musikteater og Martas Tema på Odense Teater. I 2006 spillede han Birk i Ronja Røverdatter på Folketeatret. Laus Høybye blev kendt, da han i 1991 spillede hovedrollen som Krumme i filmen Krummerne. Laus Høybye har desuden lagt stemme til en lang række tegnefilm.

 

Morten Eisner – Kriminalassistent Jensen

Født 1954. Uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 1978. Han har bl.a. turneret med Det Danske Teater i syv år og spillet Jonathan i Folk og røvere i Kardemomme by på Bellevue Teatret i 16 sæsoner. Derudover har Morten Eisner bl.a. medvirket i En gæst på Aveny-T (2004), En skærsommernatsdrøm på Folketeatret (2004), Europæerne (2005), Flagermusen (2005), Thor (2006) og Omstigning til Paradis (2006) på Det Kongelige Teater. I sommers medvirkede han som Boldt i Matador i operaen og senest som Drosselmeier i Kenneth Greve og Peter Langdals opsætning af Nøddeknækkeren for Den Kongelige Ballet. På film og tv har Morten Eisner bl.a. medvirket i Kampen om den røde ko (1987), Riget I (1994), Anklaget (2005) og Jul i Valhal (DR, 2005).

 

Tom Jensen – Store Ivan

Født 1965. Uddannet fra Statens Teaterskole. Han har spillet utallige roller på de københavnske teatre, bl.a. i Arcadien, Tjener for to herrer, Elverhøj (1995-97) og Faust (2006) på Det Kongelige Teater, My Fair Lady på Det Ny Teater (1999) og The Black Rider (1998), Woyzeck (2000), Når vi døde vågner (2002), Nora (2005) og Hedda (2006) på Betty Nansen Teatret samt Matador i Operaen. Han har desuden medvirket i både Tivolirevyen, Sønderborg Revyen og Holstebrorevyen samt i adskillige radiospil. På film og tv har han medvirket i Ved vejen (1988), Roser og persille (1993) og Kun en pige (1995).

 

Allan Klie – Lille Ivan

Født 1965. Uddannet skuespiller ved Skuespillerskolen i Odense i 1991. Han har siden arbejdet med alle genrer indenfor musical, musikteater og teaterkoncerter i København, Odense og Aalborg og har siden 2002 været tilknyttet Betty Nansen Teatrets integrationsprojekt De andres tanker som skuespiller, dramaturg og medinstruktør. På Betty Nansen Teatret har Allan Klie desuden spillet titelrollen i Woyzeck (2003) og medvirket i Demokrati (2004). Af øvrige forestillinger kan bl.a. nævnes The Wizz (2002) på Folketeatret, Rent på Aalborg Teater (2000) samt Elvis Costello-teaterkoncerten The Secret Songs og musicalen Matador i Operaen.

 

Jens Jacob Tychsen – Politiassistent Holm

Født 1975. Uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 1998. Han har bl.a. medvirket i Flugt (2004), Brødrene Karamazov (2006) og Græshopper (2007) på Det Kongelige Teater. Derudover har han medvirket i A Clockwork Orange på Aarhus Teater (1999), Hamlet på Mungo Park (2001), Hvem er bange for Virginia Wolf? på Aarhus Teater (2003), En skærsommernatsdrøm på Grønnegårds Teatret (2003) og Manden fra Estland på Aarrhus Teater (2004). På tv og film er det bl.a. blevet til roller i Taxa (DR), Rejseholdet (DR 2001) og Lad de små børn … (2004) samt i adskillige tegnefilm for især Disney. Jens Jacob Tychsen modtog i 2000 Teater 1-prisen og fik i 2001 en talentpris ved Årets Reumert.

 

Gitte Naur – Frk. Strix

Født 1960. Uddannet skuespiller og sanger. Hun er bl.a. kendt som forsanger i bandene Tøsedrengene, News, Rugsted & Kreutzfeldt og senest Venter på far. Gitte Naur har medvirket i en del teaterforestillinger, bl.a. på Det Danske Teater, Odense Teater og Bellevue Teatret samt i musicalen Den eneste ene. Derudover har hun medvirket i filmene Isfugle (1983) og De uanstændige (1983). Hun underviser desuden i sang på Skuespillerskolen i Odense.

 

Bodil Udsen – Mormor Babuska

Født: 1925. Bodil Udsen er en af Danmarks mest populære kvindelige skuespillere i dag og har bevæget sig inden for stort set alle genrer i teater, film og tv. Hun har haft markante teaterroller som Medea, Martha i Hvem er bange for Virginia Woolf, Gertrude Stein, Grevinde Danner i Dronning blå og Maria Callas i Masterclass, men hendes alsidige talent er også blevet udfoldet i cabareter og revyer. Af filmroller huskes især Fru Hansen i de første tre Støv på Hjernen-film (Støv på hjernen 1961, Det støver stadig 1962 og Støv for alle pengene 1963), ligesom hun blev folkeeje i rollen som Emma i komedieserien Huset på Christianshavn (1970-1977). Bodil Udsen har modtaget en lang række priser, blandt andet Reumerts Hæderspris 1998 og en Reumert for Årets kvindelige Birolle i 2003. Bodil Udsen er desuden ridder af Dannebrog.

 

Ulf Pilgaard – Boris Ivanovitz

Født: 1940. Ulf Pilgaard har spillet alt fra farcer og revy til tv-satire og absurd teater. Han debuterede med Collagetruppen i 1963 på Alléscenen med forestillingen Kom herind, jeg vil fortælle dig noget og har siden da medvirket i en lang række musicals, komedier, klassikere og farcer, bl.a. hovedroller i Annie Get Your Gun, Jean de France,Tre som elsker hinanden, Et mageløst par, Charley’s Tante og  Lærenemme Rita. I de senere år er det blevet til mange roller på Privatteatret, bl.a. Min kone spøger (2002), Campister på afveje (2003) og En Diplomatisk Affære (2004) og Løgn og Latin (2006). Ulf Pilgaard har i en længere årrække været tilknyttet Tivoli Revyen (1973-85) og kunne i 2005 fejre 25-års jubilæum i Cirkusrevyen. På tv har Ulf Pilgaard medvirket i DRs Nikolaj og Julie, og på film bl.a. i Nattevagten, Farligt venskab, Arven og Kongekabale.  Ulf Pilgaard medvirkede senest som i Festen på Gasværket og kan til sommer opleves i filmthrilleren Kandidaten.

 

 

Citater fra det kreative hold:

 

Jesper Winge Leisner - producent, sangskriver

 

Jesper Winge Leisner har i de sidste 25 år været dybt involveret i den danske musikbranche, både som sangskriver, producer og producent. Hans stærke engagement som komponist til danske og udenlandske solister bragte ham for flere år siden ind i dansk film og i de sidste fem år har han med sit lille teaterproduktions selskab The One and Only Company kastet sig over at skabe ny dansk musikdramatik.  Jesper Winge Leisner har skrevet forestillingens sange. Her lidt om et par udvalgte:

 

Mallorca Si Senor

”Det er jo med bankende hjerte, at man stemmer guitaren eller sætter sig til klaveret for at skrive sange til nogle karakterer man kender så godt. Jeg gik rundt om mig selv i ugevis og prøvede at forberede mig så godt som muligt, men da så Anders Thomas kom med manuskriptet, var det som der blev åbnet for nogle sluser og så gik det stærkt. Det endte faktisk med, at vi tog til Mallorca - så Yvonnes sang om at komme derhen hvor ”en tyr er en rigtig tyr” - blev skrevet under Middelhavets sol, mens de forbipasserende lyttede vantro til den pærevælling af dansk og spansk som strømmede ud af vinduet. Alle elsker Yvonne, også jeg”. 

 

En lille én

”Det har været en virkelig sjov opgave og meget anderledes end noget jeg har prøvet før. Alene de mange genrer, som vi er endt med musikalsk, har været stimulerende. Dynamit Harry f.eks. han forsvarer sit alkoholforbrug med, at han rent faktisk gør en indsats for velfærdssamfundet fordi han via afgifterne på øl og spiritus sørger for statens finansiering af sundhedsvæsen, forskning og undervisning. Og udover at det er en knag han hænger sit misbrug på, så er det jo også en paradoksal sandhed. Derfor bliver det også vedkommende”.

 

Han fik en plads i solen, er så rød mor

”I musicalen kæmper Olsen banden mod den russiske mafia om at komme først – og stjæle ”Den Russiske Juvel”. Det nok mest originale indfald i manuskriptet er, at de to russiske gangstere Ivan & Ivan har lært at tale dansk på 6 dage – og kun ved at se i ”De Små Synger”. Det er vildt sjovt. Det var virkelig også sjovt at skulle skrive en sang, der giver mening på dansk/russisk og får alle til at tænke på deres barndoms sangbog nr. 1..”

 

Venner for altid

”Egon Olsen som balladesanger. Det skulle man ikke tro kunne lade sig gøre, men det kan det. Egon Olsen er jo en følsom sjæl på sin egen måde og i en situation hvor Benny og Kjeld har reddet ham ud af livsfare, priser han deres venskab i en sang. At han så naturligvis bliver allermest rørt over, at han selv er så generøs at påskønne venskabet, det er jo bare Egon i en nøddeskal”.

 

AV AV Betaling

”Rudekuverter, lommesmerter, nattesøvn der ikke er der”....hvem kender ikke det. Det var en ide Peter Langdal og jeg fik lige efter prøverne var gået i gang. Den afspejler Kjelds frustration over, at Yvonne altid har brugt en masse penge de ikke har. Og som hun siger: ”Hvor er du smålig Kjeld. Det kan da ved Gud være lige meget hvor meget det har kostet: Det er jo købt på afbetaling”.  Av, Av, Av !! Det er blevet til et regulært overfald af utallige postbude med rudekuverter. Det er næsten alt for realistisk!”

 

Peter Langdal - instruktør

 

Udover at være teaterdirektør på Betty Nansen Teatret var Peter Langdal også en væsentlig kreativ drivkraft i The One and Only Companys første danske produktion, ”Den Eneste Ene The Musical”. Nu er han tilbage med endnu en ”ny klassiker” i dette regi.

 

Cirklen er sluttet

”Det finurlige ved at sætte Olsen Banden op som musical er jo, at vi faktisk bringer Egon, Benny og Kjeld tilbage, hvor de i virkeligheden kom fra. Det er jo en helt klassisk klovnetrio, som man kender den tilbage fra teaterhistoriens begyndelse: Den hvide, alvorlige og entreprenante klovn, som er Egon, den glade, ubekymrede og optimistiske klovn, som er Benny og den svage, nervøse klovn som Kjeld repræsenterer. I en sådan konstellation opstår der et naturligt spændingsfelt, som vi kan spejle os i som tilskuere. Vi genkender os selv, vores liv, vores bekymringer og vores glæder. ”

 

Egon og Yvonne

”De egentlige familieoverhoveder i det univers er jo Egon og Yvonne. De er far og mor for dem alle sammen. De er de to iværksættere, der bestemmer slagets gang og retning. Det handler meget om hvad Yvonne vil – og derefter hvad Egon har tænkt sig at gøre for at opfylde det. Kjeld, Benny og Børge er børneflokken, der lydigt følger trop. Det er et skønt gøglerunivers med en masse saft og kraft, der består af markante karakterer fra Dynamit Harry over Holm/Jensen til Hallandsen. At få det kraftsystem bragt i én og kun én retning er næsten at skulle gøre det umulige – og det har jeg så forsøgt.

 

Tak for lån

”Dynamit Harry synger et sted i vores forestilling: ”Hvis man ikke skal ryste på hånden, skal man være stærk og klar i ånden”. Det synes jeg Bahs og Balling var, da de skabte det her vidunderlige univers. Det har været en dejlig udfordring og en stor ære, at få lov til at digte videre på det – og jeg håber de gamle drenge får sig et godt grin deroppe i himlen”.

 

Anders Thomas Jensen - manuskriptforfatter

 

Anders Thomas Jensen, dansk films vidunderbarn, får med sit manuskript til denne musical sin debut som dramatiker. I en alder af blot 35 år, har han skrevet manuskripter til mere end tyve spillefilm – bl.a. Blinkende Lygter, Adams Æbler og Efter Brylluppet. Han har været nomineret tre gange til en Oscar og vundet én, men nu er det Olsen Banden det gælder - og han elsker Yvonne.

 

 

Et nyt kapitel i en klassiker

”En sådan opgave går man først og fremmest til med stor respekt. Jeg har jo altid været meget imponeret over, hvad Bahs og Balling opnåede med deres Olsen Banden produktioner. Jeg havde en ide om at udsætte banden for et lidt mere kompliceret plot end normalt, men opdagede hurtigt, at man ikke skal afvige for meget fra opskriften. Plottet skal være enkelt og klassisk, og så skal man i stedet gå med karaktererne og stole på, at de kan bære fortællingen. Og dét kan de jo! Så opgaven med at føre dem op til år 2008 var enklere end jeg havde regnet med. Med så stærke karakterer er tiden ikke så vigtigt”. 

 

Fra lærred til scene

”Bahs og Balling havde en særlig evne til at få os til at grine af os selv. Deres evne til at aflæse tiden er nok noget unikt, som jeg har svært ved at forestille mig filmmediet vil kunne ramme så præcist igen. Det tror jeg faktisk ikke det kan. I hvert fald ikke uden at tilføre universet noget helt nyt, som musicalgenren gør her. På scenen er det som om hele universet kommer til live på en frisk og ny måde. Pludselig er der musik og sange, og karaktererne får så tilføjet nogle nye facetter. Det er virkelig underholdende. Jeg har jo nok i virkeligheden skrevet en filmmusical, men Peter Langdal har så bearbejdet det til scenen.”.

 

Meget har hun budt mig

”Når man arbejder med karaktererne, er det svært ikke at holde af dem alle sammen. Men skal jeg vælge, må det være Yvonne. Hendes hang til at overdramatisere situationer, kombineret med hendes umådeligt store selvmedlidenhed, de småborgerlige drømme og hendes nærmest psykotiske evne til at vende alting om og skifte side på 5 sekunder, hendes pludseligt meget veludviklede ordforråd – og så det alt, alt for store hjerte. Yvonne er jo mere urimelig end det mest overforkælede barn, og ude i den virkelige verden ville hun nok blive indlagt på en psykiatrisk afdeling. Men det er sjovt at skrive og sjovt at se på.”

 

Bent Fabricius-Bjerre - komponist

 

Bent Fabricius-Bjerre, én af Danmarks mest anerkendte filmkomponister gennem tiderne, er med når Olsen Banden ruller over scenen. Han var også med, da den berømte bande blev født. Ligesom manuskriptforfatter Henning Bahs og filminstruktør Erik Balling, var han også i hus hos Nordisk Film, og det var her at deres årelange, tætte samarbejde opstod. 

 

Paul Newman, Egon, Benny og Keld

”Oprindeligt forestillede Balling sig en ragtime-melodi inspireret af filmen ”The Sting” med Paul Newman, fordi den var et stort hit på dét tidspunkt, hvor vi arbejdede med den første Olsen Banden film. Men da jeg spillede temaet for Balling, virkede det alligevel ikke helt rigtigt. Melodien fejlede bestemt ikke noget, men stilen var for elegant. De var jo trods alt ikke en bande gentlemen-tyve i stil med Paul Newman og Robert Redford, så stilen skulle simpelthen være mere flosset i kanterne. Derfor inviterede vi Papa Bues Viking Jazzband i studiet og indspillede en Dixieland version. Det var lige i øjet.

 

Bent, Balling & Mozart

”I en senere film skulle Balling bruge en cello-koncert af Mozart, men der viste det sig, at Mozart aldrig havde komponeret en koncert for cello og orkester. Da jeg sagde det til Erik, svarede han: ”Så må du selv skrive den”. Jeg gik så i gang med min første Mozart-komposition, og selv om den ikke vil gå over i historien som et mesterværk, fik jeg dog den opmuntring, at en musikstuderende skrev til mig og bad om KV-nummeret, som er det officielle nummer for en Mozart-komposition.”

 

En klassiker anno 2008

”Det har været sjovt at være med til at føre Olsen Banden op til år 2008 - både dramatisk og musikalsk. Det er faktisk gået forbløffende gnidningsløst. Sikkert først og fremmest på grund af Anders Thomas Jensens skønne manuskript, men også musikalsk synes jeg, at det er lykkedes for os at sætte en frisk og tidssvarende Olsen Banden på scenen. Olsen Banden lever i bedste velgående og den bliver her mange år fremover – det er jo også det, der kendetegner en klassiker.”

 

Karin Trille Høy - scenograf

 

Karin Trille Høy har i flere omgange dannet team med instruktør Peter Langdal og blev også valgt til at løse denne store opgave. Hun er uddannet som scenograf på Statens Teaterskole i 1983 og har siden haft sin gang på de fleste af landets teatre samtidig med at hun har været efterspurgt indenfor film og TV.

 

Fra gamle film til moderne musical

” I de skønne, gamle film kunne man klippe sig fra alt, men på scenen skal man lægge hovedet mere i blød for at få glidende overgange mellem scenerne uden af miste energien. I ”Olsen Banden & Den Russiske Juvel” er der rigtig mange sceneskift, så det var en udfordring. Vi fik den idé at konstruere hele scenegulvet som én stor flade bestående af en masse vægge og skillerum. De kunne så let og elegant vippes op og skabe mange forskellige rum undervejs. Det har krævet en masse opfinderarbejde, men det er lykkedes at skabe både intimitet og storhed på én gang. Det er blevet meget stofligt og spiller godt sammen med den store digitale skærm, som er en del af den scenografiske helhed.

 

Bowlerhat, cigar og digital modernisme

”Det har været spændende at skulle skabe en scenografi, der kunne føre Olsen Banden ind i år 2008 samtidig med at vi ville være tro mod det klassiske univers. Det er jo retro, der møder digital tidsalder. Og det har været rigtig sjovt at gøre en dyd ud af kontrasten: Vi besluttede at møbler, kostumer og rekvisitter skulle være klassiske og totalt retro og derefter at lade det hele udspille sig i en moderne stiliseret scenografi med digital storskærm og lys i stærke farver. Det har givet en kontrast, der både fremhæver og fornyer.”

 

Et nationalklenodie på de skrå brædder

”At få til opgave at skabe nogle scenografiske rammer, hvor Olsen Banden pludselig skal integrere dans, sang og musik i deres univers, det har været en forfriskende udfordring. Der er blevet tænkt så det knagede og det har ikke været kedeligt. Jeg synes virkelig, at det er lykkedes for os at sende ”banden” ind på scenen for fuld musik.

olsen-banden-plakat.jpg