Stjernebesat musical-version af filmklassiker for første gang i Danmark

SATURDAY NIGHT FEVER – THE MUSICAL med Silas Holst, Amalie Dollerup,
Bodil Jørgensen og Allan Olsen i spidsen får Danmarkspremiere d. 17. marts 2017 i FALCONÉR. Billetsalget er åbnet i dag på billetlugen.dk

Efter megasuccesen Dirty Dancing – The Musical kan selskabet The One and Only Company i dag offentliggøre sin næste store musical-satsning: Det bliver SATURDAY NIGHT FEVER – THE MUSICAL baseret på filmklassikeren af samme navn fra 1977. I en stjernebesat luksusversion får forestillingen Danmarkspremiere d. 17. marts 2017 i Danmarks største musicalteater i FALCONÉR på Frederiksberg.

Ikonisk musical

The One and Only Company gjorde i 2015 Dirty Dancing – The Musical til den hurtigst sælgende teaterforestilling i Danmark nogensinde, og selskabet har siden 2005 solgt over 1 mio. teaterbilletter til forestillinger som Den eneste ene – The Musical, Elsk mig i nat og Grease. Selskabets direktør og Executive Producer på SATURDAY NIGHT FEVER – THE MUSICAL, Jesper Winge Leisner, udtaler:

- ”Vi har drømt om at lave SATURDAY NIGHT FEVER – THE MUSICAL i årevis. Efter Grease og Dirty Dancing – The Musical er det her den tredje af de helt store ikoniske musik- og dansemusicals fra perioden omkring 70’erne og 80’erne. Det er en musical med stribevis af store hits, fabelagtige dansenumre og en enkel og charmerende historie, som vi tror vil kunne tale til et meget stort publikum i Danmark.”

SATURDAY NIGHT FEVER – THE MUSICAL er både en stor og festlig musical og samtidig en bevægende, humoristisk og tankevækkende historie om den rastløse ungdom i New York i slut-70’erne - om drømme, venskab og ung kærlighed. Det er også en historie om familie, tab og svigt, og det hele er tilsat nogle af pophistoriens allerstørste hits og de fedeste grooves man kan drømme om på en teaterscene.

Opført på West End, Broadway og over hele verden
SATURDAY NIGHT FEVER – THE MUSICAL fik verdenspremiere på West End i 1998 og har siden været opført i knap 40 forskellige produktioner over hele verden, fra Broadway over Johannesburg til Mexico City.

Musicalen er baseret på lowbudget-filmen fra 1977, som med et slag både gjorde John Travolta til en verdensstjerne og discobølgen til et globalt kulturfænomen. Filmens soundtrack indeholdt en perlerække af Bee Gees’ største hits, den blev nr. 1 på hitlister over alt og er stadig i dag et af verdens syv bedst sælgende albums nogensinde.

Når SATURDAY NIGHT FEVER – THE MUSICAL får dansk premiere til marts næste år, kan publikum glæde sig til at opleve en musical spækket med Bee Gees-hits som ”Stayin’ Alive”, ”Night Fever”, ”Disco Inferno”, ”Boogie Shoes”, ”If I Can’t Have You”, ”More Than a Woman” og ”How Deep is Your Love”, et stort cast, spektakulære dansenumre og et kæmpe live-orkester.

Silas Holst i ny legendarisk musical-rolle
The One and Only Company har sikret sig et topcast med Danmarks største mandlige musical-stjerne i hovedrollen. Efter at have spillet legendariske musical-roller som Danny Zuko i Grease og  Johnny Castle i Dirty Dancing – The Musical, skal Silas Holst for anden gang i karrieren løfte arven efter John Travolta – denne gang i den legendariske rolle som den unge rastløse Tony Manero, som lever og ånder for weekenderne på den lokale discoklub.

Han forelsker sig i den på overfladen kølige og smukke Stephanie, som i FALCONÉR bliver spillet, danset og sunget af Badehotellet-aktuelle Amalie Dollerup. I den anden store kvindelige rolle som den lokale groupie Annette, der er vild med Tony, ses en af sin generations helt nye kæmpetalenter, Christine Astrid, som i se senere år har medvirket i en række store musicalproduktioner herhjemme. Senest spillede hun Rizzo i Grease på Danmarksturné.

Som Tonys hårdtslående og religiøse italiensk-amerikanske mor kan publikum glæde sig til at opleve Bodil Jørgensen i sin musical-debut, og som Tonys far Frank får ingen anden end skuespilleren Allan Olsen et stort og længe ventet comeback på de skrå brædder – og ligeledes sin musical-debut.

I andre roller medvirker Christian Tafdrup som Tonys præstebror Frank Junior samt Emil Birk Hartmann, Teit Samsø, Mathias Augustine, sangerne Line Krogholm og Ilang Lumholt  og et stort ensemble.

Holdet bag forestillingen

SATURDAY NIGHT FEVER – THE MUSICAL får én af landets bedste yngre instruktører ved roret. Anders Lundorph har skabt et væld af anmelderroste forestillinger på bl.a. GROB, Mungo Park og Eventministeriet på Det Kongelige Teater og stod her i efteråret bag den succesfulde opsætning af Vores Sensommer på Østre Gasværk Teater med Ulf Pilgaard og Lisbet Dahl.

Forestillingens koreograf bliver amerikanske Tim Zimmermann, som tidligere har skabt koreografi til en lang række musicals herhjemme, senest bl.a. Grease og Dirty Dancing – The Musical.

Orkestret styres med sikker disco-hånd af Joakim Pedersen, som har været fast kapelmester på The One and Only Company’s produktioner siden begyndelsen i 2005.

Billetsalget til SATURDAY NIGHT FEVER – THE MUSICAL er gået i gang i dag på www.billetlugen.dk

Læs mere på www.saturdaynightfevermusical.dk og https://www.facebook.com/saturdaynightfevermusical

Se bagest:

• Fakta om SATURDAY NIGHT FEVER – THE MUSICAL
  • Handlingen
  • Om fænomenet SATURDAY NIGHT FEVER
  • CV på hovedcast og det kreative hold
  • Om The One and Only Company

Have Kommunikation

Kontakt: Michael Feder, mail: michael@have.dk, mobil: 22434942

Fakta om SATURDAY NIGHT FEVER – THE MUSICAL

Spillested

FALCONÉR (Falkoner Alle 7, 2000 Frederiksberg)

Premiere

CHRISTINE ASTRID / Annette

BODIL JØRGENSEN / Flo Manero

ALLAN OLSEN / Frank Manero

CHRISTIAN TAFDRUP / Frank Manero Jr.

EMIL BIRK HARTMANN / Double J

TEIT SAMSØ / Joey

MATHIAS AUGUSTINE / Bobby C

ILANG LUMHOLT / Sanger

LINE KROGHOLM / Sangerinde

Samt stort ensemble og orkester.

KREATIVT HOLD

ANDERS LUNDORPH / Instruktør

TIM ZIMMERMANN / Koreograf

JOAKIM PEDERSEN / Kapelmester

MIKKEL RØNNOW / Kreativ Producer

JESPER WINGE LEISNER / Executive Producer

Handlingen

Den unge Tony Manero (Silas Holst) bor hjemme hos sine italienske forældre i Brooklyn og sidder fast i en trist hverdag med et meningsløst job i en malerforretning. Kun én gang om ugen liver han op. Lørdag aften på diskoteket 2001 Odyssey, hvor han forvandles til kongen af dansegulvet. Pigerne er vilde med ham, drengene vil være som ham. Han drømmer kun om at danse og komme væk fra sin triste hverdag i Brooklyn. Hans faste dansepartner, og pigen alle hans venner går i seng med, Annette (Christine Astrid), er håbløst forelsket i Tony, men det er ikke gengældt.

En dag får Tony øje på sin drømmepige, den smukke Stephanie (Amalie Dollerup), der arbejder på et PR-bureau. Han får hende overtalt til at deltage som hans dansepartner i en dansekonkurrence i stedet for Annette. Samtidig roder Tonys venner sig ud i en krig med byens anden drengegruppe, og Tony får familieproblemer, da hans storebror Frank Jr. (Christian Tafdrup), familiens stolthed, netop er vendt hjem og har opgivet præsteembedet. Og han har forelsket sig hovedkulds i Stephanie, som dog tilsyneladende ikke er interesseret. Kun én ting kan løse alle hans problemer. Dansen.

Om fænomenet SATURDAY NIGHT FEVER

Filmen Saturday Night Fever, der gjorde John Travolta til en verdensstjerne, fik premiere i 1977, og tog alle med storm. Instruktøren John Badham lod sig inspirere af en artikel i New York Magazine fra 1976, skrevet af journalisten Nik Cohn, da han skulle lave filmen. Artiklen var en faktuel skildring af New Yorks unge generation med deres vilde dans til diskomusik på undergrunds-diskotekerne og deres higen efter succes. Ca. 20 år efter premieren på filmen afslørede journalisten, at alt i artiklen fra 1976 var fiktivt, og noget han havde fundet på, endda også hovedpersonen i artiklen, der senere blev til filmens hovedrolle.

De legendariske Bee Gees skrev soundtracket til filmen, der endte med at blive et af de bedst sælgende albums nogensinde med hits som ”Stayin’ Alive”, ”Night Fever” og ”How Deep Is Your Love”. Det var Bee Gees’ egen manager Robert Stigwood, der fik bandet med ind over filmprojektet, og Saturday Night Fever blev den første film af sin slags, hvor man blandede film- og musik, uden at skuespillerne skulle bryde ud i sang, som man ellers så det i musicalfilm.

Filmen blev en kolossal succes over hele verden, og soundtracket strøg til tops alle steder og er i dag verdens syvende bedst sælgende album nogensinde med over 20 mio. solgte eksemplarer.

Filmen er med tiden blevet et kulturelt fænomen med referencer ind i et utal af film, tv-programmer og endda computerspil, fra tv-serien The Simpsons til Mad Magazine, fra  computerspillet World of Warcraft til Glee og tegnefilmen Madagascar.

Profiler på hovedcast og det kreative hold

Silas Holst /Tony Manero

Efter at have danset størstedelen af sit liv vandt Silas Holst (1983) i 2004 danmarksmesterskabet i latinamerikansk dans for professionelle. Han blev uddannet danselærer i 2005. I 2008 medvirkede han for første gang i programmet Vild med Dans, hvor han dansede med sangerinden Szhirley. Silas var de følgende år en fast deltager i programmet og vandt i 2011 med dansepartneren Sophie Fjellvang-Sølling og igen i 2014 med Sara Maria Franch-Mærkedahl.

Silas har endvidere medvirket i en lang række teaterforestillinger og musicals som skuespiller, danser og sanger bl.a. på Det Ny Teater, Fredericia Teater, Nørrebro Teater, i Tivoli samt flere år i Cirkusrevyen. Silas har bl.a. medvirket i Mamma Mia!, Chicago, West Side Story og spillet hovedroller i Den Lille Havfrue, Grease og Crazy for You. Senest har Silas fået flotte anmelderroser for sin rolle som den legendariske Johnny Castle i den succesfulde Dirty Dancing – The Musical, der tog hele Danmark med storm.

Amalie Dollerup /Stephanie

Amalie Dollerup (1986) fik allerede sit gennembrud, da hun som 8-årig spillede rollen som Lise Nørgaard i filmen Kun en pige. Efter en lang karriere som barnestjerne, der blandt andet talte roller i Strisser på Samsø, en Bodil-nominering for sin rolle i filmen Nonnebørn og musicalroller, blandt andet på Det Ny Teater, blev Amalie uddannet skuespiller fra Aarhus Teater i 2010. Herefter var hun fastansat i Aalborg Teaters ensemble i fire år, hvor hun stod på scenen i forestillinger som Indenfor murene og Thomas Vinterbergs Begravelsen. Hun høstede stor succes med sin smukke sangstemme i musikforestillingerne Alice i Eventyrland, Cabaret og Anne Linnet teaterkoncerten Jeg er jo lige her samt den Reumert-vindende publikumssucces En kort, en Lang, hvor hun gav den som syngende mega babe. Amalie blev i 2015 nomineret til en Robert for sin rolle som Amanda i den populære tv-serie Badehotellet, som kører på tredje sæson.

Christine Astrid /Annette

Christine Astrid er Danmarks nye store musicalstjerne, men hun er langt fra uvant med at stå på en musicalscene. Christine (1980) er uddannet fra Det Danske Musicalakademi i 2008 og har siden medvirket i et utal af musicals i ensemble- og store roller. Hun har senest spillet Rizzo i Grease på Danmarksturné og har arbejdet som koreografassistent for Tim Zimmermann på flere musicalopsætninger. Christine har derudover gjort indtryk på den danske revyscene, hvor hun i 2015 fik en nominering for Årets Kvindelige Revykunstner til Charlies Revygalla.

Bodil Jørgensen /Flo Manero

Bodil Jørgensen (1961) har siden 1996 været tilknyttet Det Kgl. Teater, hvor hun har høstet stor anerkendelse i både det moderne og det klassiske repertoire. Bodils stærke præstationer i en perlerække af fine roller har de seneste år bl.a. talt Nille i Jeppe på Bjerget, og Gina i Vildanden. På film og tv har man kunnet opleve Bodil i bl.a. Idioterne, De grønne slagtere, Badehotellet, Hvidstengruppen, All Inclusive og Mænd og høns samt i DR’s tv-satireserien Rytteriet. Hendes præstationer på film og TV er blevet belønnet med flere Robert-nomineringer og –priser, senest for hendes rolle i Mænd og høns.  Bodil er desuden kendt og elsket for sin skæve, tørre humor, som publikum bl.a. har kunnet opleve i de sidste to år i Glassalen i Tivolirevyen Tam Tam. Bodil Jørgensen modtog i 2014 Årets Dirch for Bedste Revyskuespiller. SATURDAY NIGHT FEVER – THE MUSICAL er Bodil Jørgensens musicaldebut.

Allan Olsen /Frank Manero

Den folkekære Allan Olsen fik sine første filmroller i en ung alder, da han var i lære som glarmester. Alle husker ham fra danske filmklassikere som Mig og Charly og Midt om natten, og mange husker hans store præstation i Johnny Larsen, som blev belønnet med en Bodil-pris for Bedste Mandlige Hovedrolle. Den yngre generation husker nok bedst Allan fra børnefilm som Krummerne 2, Karlas kabale og Far til fire. Allan er en yderst erfaren filmskuespiller med sin medvirken i ca. 30 spillefilm, og derudover har Allan også optrådt på den danske revyscene i to sæsoner i Cirkusrevyen.

Allan Olsen arbejder i dag som misbrugsrådgiver i Vridsølille Statsfængsel og KF - Københavnske Fængsler. Han er desuden foredragsholder og afholder dybfølte og humoristiske foredrag om livet på godt og ondt, hvilket han har gjort siden 1995.  Allan Olsen har udgivet to bøger: Et andet liv samt Midt i livet. SATURDAY NIGHT FEVER – THE MUSICAL er Allan Olsens musicaldebut.

Christian Tafdrup /Frank Manero Jr.

Christian Tafdrup (1978) er uddannet skuespiller fra Statens Scenekunstskole i 2003.  Christian har medvirket i en lang række film og TV-serier, der blandt andet tæller Dig og mig, Nynne, Den Store Dag samt Susanne Biers Efter Brylluppet. Christian blev for alvor landskendt i 2009, da han medvirkede i en af hovedrollerne i TV2’s populære serie Lærkevej. Siden har han blandt andet haft markant roller i Hella Joofs sitcom Anstalten på TV2 ZULU og DRs anmelderroste dramaserie Borgen. Desuden arbejder Christian som instruktør og manuskriptforfatter og har instrueret mange kort- og novellefilm, hvoraf hans novellefilm En Forelskelse med Allan Hyde i hoverollen vandt en Robert-statuette.

Line Krogholm /Sangerinde

Line Krogholm er uddannet fra Det Danske Musicalakademi i 2003 og har medvirket i adskillige musicalopsætninger inkl. Grease, Elsk Mig i Nat X-mas, Den Eneste Ene – The Musical og Dirty Dancing – The Musical. Line Krogholm har turneret med pop-duoen Infernal, hvor hun har sunget kor og optrådt som danser siden 2010. Hun har også  sunget kor for Andrew Strong, Lis Sørensen, Peter AG, Johnny Deluxe, Erann DD, Lars Hug, Flemming ”Bamse” Jørgensen, Rasmus Seebach m.fl. Line Krogholm har desuden medvirket på studieindspilninger for bl.a. Sanne Salomonsen.

Ilang Lumholt /Sanger

Ilang Lumholt er sanger og sangskriver. Han har været forsanger i bandet The Benefits, der hittede i USA med singlen ”Physical”. I 2013 var Ilang en af de udvalgte finalister i DR’s musikkonkurrence ”KarriereKanonen”. For nyligt hittede Ilang med sangen ”Miss Daisy”.

Emil Birk Hartmann / Double J

Emil Birk Hartmann (1990) er uddannet fra Det Danske Musicalakademi i 2014 og har allerede nu haft en hel del større roller i musicals og på TV. Emil har blandt andet medvirket i Oliver i Tivoli, Den Lille Havfrue – The Musical (Fredericia Teater/Operaen), haft hovedrollen som Jim Hawkins i Skatteøen på Folketeatret og står netop nu i front som hovedrollen Mick i Shu-Bi-Dua - The Musical (Fredericia Teater). Mange kan genkende Emil fra Tv-serierne  Lærkevej og Broen.

Teit Samsø / Joey

Teit Samsø (1982) er uddannet på Det Danske Musicalakademi i Fredericia. Han har blandt andet medvirket i musicalopsætninger af Disney’s Aladdin – The Musical, Bent Fabricius Bjerres Teaterkoncert Jukebox, Hair på Østre Gasværk Teater og i den Reumert-belønnede High School Musical II på Fredericia Teater. Teit har været sanger i Wallmans i Cirkusbygningen i tre år.

Mathias Augustine / Bobby C

Mathias Augustine (1993) kan både skrive Danmarksmester, Europamester og Verdensmester i Hip Hop på sit CV. Derudover er han uddannet musicalperformer fra Det Danske Musicalakademi i 2015. Mathias har bl.a. medvirket i Young Frankenstein på Fredericia Teater, My Fair Lady på Aarhus Teater og senest i Shu-Bi-Dua The Musical på Fredericia Teater og Østre Gasværk Teater.

Anders Lundorph/Instruktør

Anders Lundorph er instruktøruddannet (MA) fra Rose Bruford College of Speech and Drama i London. Derudover har han studeret Teatervidenskab og Dansk ved Københavns Universitet. Anders Lundorph har arbejdet med radioteater som husinstruktør på DR og har dertil et væld af teaterforestillinger bag sig på bl.a. Teater GROB, Aarhus Teater, Østre Gasværk Teater og Eventministeriet på Det Kongelige Teater. Anders Lundorph er også instruktøren bag den Reumert-belønnede forestilling Boys Don’t Cry, der blev til i samarbejde mellem Eventministeriet på Det Kongelige Teater og Mungo Park. Senest har han instrueret den kritikerroste publikumssucces Vores sensommer på Østre Gasværk Teater.

TIM ZIMMERMANN/koreograf

Tim Zimmermann er født og opvokset i Wisconsin i USA, hvor han blev uddannet fra University of Wisconsin Stevens Point med hovedfag i “Dance and Musical Theater”. Efterfølgende flyttede Tim til New York, hvor han har koreografereret en lang række produktioner – både off og off-off Broadway. I 90’erne flyttede Tim til Europa og er nu bosat i München. I Tyskland har han instrueret og koreograferet bl.a. Footloose, The Full Monty og King Kong. Også i Danmark har Tim instrueret og koreograferet en lang række forestillinger, bl.a. High School Musical II, der i 2010 vandt en Reumert for Bedste Musical, Jukebox, Rent, Tommy, The Wild Party og The Dinner Show i Wallmans. For The One and Only Company står Tim bag den meget anmelderoste koreografi på Grease samt den succesfulde Dirty Dancing – The Musical.

JOAKIM PEDERSEN/kapelmester

Joakim Pedersen er uddannet fra musikkonservatoriet i 1997 og er højt respekteret som musiker såvel som komponist, arrangør, producer og kapelmester. Han har i mange år arbejdet med musik, film og teater og har bl.a. været med på store musical-produktioner som Den eneste Ene – The Musical, Hair, Stupid Man, Elsk mig i nat, Matador, West Side Story, , Grease og Dirty Dancing – The Musical.

Som musiker og komponist har Joakim arbejdet med en lang række kunstnere og har komponeret adskilligt tema-musik til TV.

Om The One and Only Company

Teaterselskabet The One and Only Company kunne i 2015 fejre 10-års jubilæum, og lige før jul rundede selskabet oven i købet 1 mio. solgte billetter – helt præcist 1,074 mio. billetter.

Det hele startede i 2005 med urpremieren på Den eneste ene – The Musical i en kæmpeversion i Forum (271.000 billetter i forskellige opsætninger). Siden da har succeserne afløst hinanden i form af bl.a. Elsk mig i nat (228.000 billetter), Grease (203.000 billetter) og senest Dirty Dancing – The Musical, der er én af de seneste års allerstørste succeser i dansk teater. Dirty Dancing – The Musical har indtil videre solgt over 245.000 billetter i Danmark og slutter af med en totalt udsolgt spilleperiode i Operaen til sommer.  Selskabet står endvidere bag sommerrevyen Tam Tam i Glassalen i samarbejde med Tivoli A/S.

The One and Only Company har samarbejdet med instruktører som Peter Langdal, Kenneth Kreutzmann, svenske Anders Albin og Joy-Maria Frederiksen, og på scenen har publikum gennem årene kunnet opleve en perlerække af stjernenavne som Silas Holst, Robert Hansen, Linda P, Niels Olsen, Martin Brygmann, Bodil Jørgensen, Søs Egelind, Paprika Steen, Ole Thestrup, Christiane Schaumburg-Müller, Mia Lyhne, Nicolaj Kopernikus, Mathilde Norholt, Anna David, James Sampson, Vicky Berlin, Joey Moe, Basim, Sonny Petersen, Julie Steincke, Szhirley, Jimmy Jørgensen, Kirsten Lehfeldt, Kirsten Norholt, Søren Østergaard, Amin Jensen, Louise Mieritz og Therese Glahn.

Læs mere på www.oneandonlycompany.com

Plakat uden tekst.jpg